עבודה בתקשורת- מאפייני תוכניות הריאלטי
1. מאפייני יחוד הריאלטי מז'אנרים אחרים: הכוכב הבא
1. מדובר במוצר רווחי במיוחד, ההפקה זולה יחסית, אין צורך בתסריט, בשחקנים מקצועניים, ההוצאות נמוכות ביחס לדרמה ובכל זאת יש רייטינג גבוה ומובטח.
2. קהל פעיל/אקטיבי-קהל פעיל הוא קהל המגיב ומשתתף בתכנים. יש לו חשיבות לתוכן התכנית. ישנם 2 סוגים של קהל פעיל-
א.קהל מתעניין- לא מחייב שיש לו ידע בנושא אך הוא מביע עניין .
ב. קהל משתתף- זוהי פעילות למען נושא מסוים. כלומר הפגנות ומחאות למיניהן
סרטון של התוכנית "הכוכב הבא" :
הסבר המאפיינים ביחס לסרטון:
1. בתוכנית זו אין צורך בתסריט, מכיוון שכל מתמודד בוחר שיר שאיתו יעלה לבמה, ותוך כדי השופטים והקהל מחליטים האם להעניק למתמודד אחוזים, לצופים יש זכות להעניק רק 1% ואילו לשופטים יש 7% אחוזי הצבעה למתמודד השר שיוכלו לשנות באופן משמעותי את אחוזי ההצבעה .
המתמודדים בתוכנית הם אנונימיים ואינם מוכרים לקהל הצופים.
2. קהל פעיל- בתכנית, הקהל משתתף בהצבעות ומכריע איזה משתתף יעבור לשלב הבא ואיזה לא.
הקהל מכריע מי יעבור לשלב הבא באמצעות לחיצה על האור הכחול או האדום בפלאפון, כחול- עובר, אדום- לא עובר, ובכך משפיע על התוצאות.
בתוכנית זו גם הקהל באולפן וגם הקהל יכול להצביע ולהשפיע על התוצאות, כלומר לקהל ניתן כוח רב שיכול לקבוע את גורלו של המתמודד בתוכנית.
2. תוכנית מציאותית-היא ז'אנר טלוויזיוני אשר אינו מתוסרט בדרך כלל, ומתעד אירועים אמיתיים (מציאותיים) בניגוד לדרמה בדיונית וכתובה. בתוכנית מציאות משתתפים לרוב אנשים שאינם שחקנים, ואינם מגלמים דמות בדויה, אלא מופיעים בתור עצמם.
לכאורה תוכניות המציאוּת מבקשות להציג את האמת "כפי שהיא" – אך למעשה המצב אינו כזה מסיבות שונות: המצבים שאיתם הם מתמודדים אינם טיפוסיים לחיי היום-יום. נעשית עריכה, ניתנים הדגשים ואף "נבנות דמויות" על ידי המפיקים ועוד. סיבה נוספת לכך היא השאלה הפילוסופית הקלאסית: מהי המציאוּת והאם ניתן לטעון לקיומה של אחת כזו? האם ניתן לתאר אותה "כפי שהיא" באמצעי התקשורת?
ההשתתפות בחלק
מהתוכניות כרוכה לפעמים במחיר אישי גבוה, הקרבה והשפלה. למענו של "אלוהי
הכסף" מוכנים המשתתפים להתפלש ברפש, לשקר, להכשיל את המתמודדים האחרים, להתמודד
עם מצבים קיצוניים וקשים לאדם ולאמץ עד קצה יכולתם את כוחם הפיזי, הנפשי והמוסרי.
בחלק מהתוכניות הם מוותרים מרצונם החופשי על זכות היחיד הבסיסית ביותר – הזכות
לפרטיות. יש הטוענים כי שום דבר לא השתנה מאז ימי הקולוסאום של רומי העתיקה וגיבורי
תוכניות המציאוּת היום הם הגלדיאטורים של פעם.
תוכניות המציאוּת מגייסות את המשתתפים שלהן בקלות, ולכך
שתי סיבות עיקריות – פרסום עצמי וכסף. לכן יש הטוענים כי זהו המסר המרכזי שלהן.
אחרים טוענים כי הן מייצגות עוד ערכים, כגון: התגברות על קשיים פיזיים ונפשיים,
תחרותיות והישגיות. יש הרואים בהן חלק מהתרבות שכן הן שואבות רעיונות מיצירות
תרבות.
ביקורת על הז'אנר:
ביקורת על הז'אנר נוגעת בכך שהוא יוצר ומחזק תרבות של חוסר מעש, גסות,
צריכה על חשבון יצירה ומתן דגש למראה החיצוני על חשבון השכל. ביקורות נוספות
טוענות כי התכנית מקדמת מציצנות, ריקנות וכוכבות מהירה.
אחת הביקורות המרכזיות על תכניות המציאות היא שהן מקדמות הלך רוח בקרב
צעירים לפיו ניתן להפוך למפורסמים ועשירים בקלות (מספיקה השתתפות בתכנית וחשיפה
במסגרתה). נוצר מצב שבו המשתתפים "מוכרים" את פרטיותם תמורת תהילה.
למעשה, הפרס האמיתי בתכנית המציאות הוא התהילה (לאו דווקא הפרס הפורמלי הניתן
לזוכה). נקודה נוספת לביקורת היא שם הז'אנר. לתוכניות אלו קוראים ריאליטי או
תוכניות מציאות, אך בפועל תוכניות הריאליטי יוצרות מציאות חדשה שהקשר בינה לבין
החיים האמיתיים הינו מקרי.
קצת על התוכנית:
התוכנית מהווה מעין המשך לתוכנית "כוכב נולד", כאשר במרכזה תחרות שירה בין כישרונות חדשים בתחום. פורמט התוכנית משלב בין רשת האינטרנט, טלפונים חכמים וטלוויזיה ומצולם במיצג חי. סימן ההיכר הבולט של הפורמט החדש הוא המסך שעולה אם המתמודד קיבל מספיק קולות כדי לעבור שלב. בנובמבר 2015 הוחלט כי שמה של התוכנית ישונה רשמית ל"הכוכב הבא לאירוויזיון"
התוכנית מהווה מעין המשך לתוכנית "כוכב נולד", כאשר במרכזה תחרות שירה בין כישרונות חדשים בתחום. פורמט התוכנית משלב בין רשת האינטרנט, טלפונים חכמים וטלוויזיה ומצולם במיצג חי. סימן ההיכר הבולט של הפורמט החדש הוא המסך שעולה אם המתמודד קיבל מספיק קולות כדי לעבור שלב. בנובמבר 2015 הוחלט כי שמה של התוכנית ישונה רשמית ל"הכוכב הבא לאירוויזיון"
שלב הראשון מתקיים מבחן מול השופטים, ובו כל מועמד מתבקש לבצע שיר לבחירתו מול מסך גדול סגור. לאחר ביצוע השיר מתקיימת הצבעה בקרב השופטים אם להעביר את המועמד למבחן הבמה מול הקהל בבית. במקרה שהשופטים לא בטוחים בבחירתם, המועמד נדרש לבצע שיר נוסף ולאחר מכן מתקבלת החלטה. מועמד שהוחלט להעבירו הלאה ממשיך למבחן הבמה שבו עליו לבצע שיר לבחירתו מול קהל הצופים בבית. עם תחילת השיר הצופים בבית מתחברים לאפליקציית makoTV ומחליטים בזמן אמת האם המתמודד עובר או לא עובר. גם לשופטים יכולת השפעה במבחן הבמה – כל שופט רשאי לתמוך בקידום המועמד ובכך להוסיף לו 10 אחוזים. ברגע שהמתמודד מגיע ל-70% הצבעות "עובר" (קולות הצופים + השופטים יחד), המסך נפתח והוא עובר לשלב הבא. עם סיום מבחני הבמה מתגבשת נבחרת העונה בת 14 זמרים. לאורך העונה יודחו זמרים שונים בהתאם להחלטת השופטים והקהל בבית עד להגעה לשלב הגמר, שבו יהיו ארבעה זמרים ומתוכם ייבחר "הכוכב הבא".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה